Blog

<< First  < Prev   1   2   3   4   5   ...   Next >  Last >> 
  • 23 Feb 2025 6:04 PM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit plus bas.

    CALL is pleased to announced our revamped Law Librarians’ Institute, a specialized training program designed to help legal information professionals, law students, and other legal researchers build and refine their legal research skills.

    Developed by Annette Demers and designed to meet the Competencies of a Legal Researcher in Canada, the program consists of two distinct components: a virtual learning program and an in-person workshop.

    The virtual program will begin on March 3, 2025. It features self-paced video lessons, guided exercises, and live virtual discussions. Participants will work through skill-specific modules covering federal and provincial legislation, judicial decisions, secondary legal sources, as well as optional specialized research areas.

    Following the virtual portion, participants will attend an in-person workshop on May 24, 2025, as part of CALL’s annual conference.

    This hands-on session allows participants to engage in problem-based exercises, collaborate with peers, and apply their newly developed legal research competencies in a structured environment.

    Participants who complete all required virtual modules and attend the in-person workshop will receive a Letter of Completion from CALL.

    The cost to participate in the virtual portion of the course is included in your CALL membership fee. The cost to complete the in-person workshop at the conference can be found here.

    More details, including a course syllabus, can be found on our website, here.

    Questions can be directed to Katarina Daniels.

    L'ACBD a le plaisir d’annoncer la refonte de son Institut des bibliothécaires de droit, un programme de formation spécialisé conçu pour aider les professionnel.le.s de l'information juridique, les étudiant.e.s en droit et les autres chercheur.euse.s juridiques à acquérir et à perfectionner leurs compétences en recherche juridique.

    Élaboré par Annette Demers et conçu pour répondre aux Compétences d'un chercheur juridique au Canada, le programme se compose de deux volets distincts : un programme d'apprentissage virtuel et un atelier en personne.

    Le programme virtuel débutera le 3 mars 2025. Il comprend des leçons vidéo à suivre à son propre rythme, des exercices guidés et des discussions virtuelles en direct. Les participant.e.s travailleront à travers des modules spécifiques à chaque compétence, couvrant la législation fédérale et provinciale, les décisions judiciaires, les sources juridiques secondaires ainsi que des domaines de recherche spécialisés (facultatif).

    À l’issue du programme virtuel, les participant.e.s assisteront à un atelier en présentiel le 24 mai 2025, dans le cadre du congrès annuel de l'ACBD. Cette séance pratique permet aux participant.e.s de participer à des exercices basés sur des problèmes, de collaborer avec leurs pairs et d'appliquer leurs nouvelles compétences en matière de recherche juridique dans un environnement structuré.

    Les participant.e.s qui auront suivi tous les modules virtuels requis et qui auront assisté à l'atelier en personne recevront une lettre d'achèvement de l'ACBD.

    Le coût de la participation à la partie virtuelle du cours est inclus dans votre cotisation à l'ACBD. Le coût de l'atelier en personne lors de la conférence est indiqué ici.

    Vous trouverez plus de détails, y compris le programme du cours, sur notre site Web, ici.

    Les questions peuvent être adressées à Katarina Daniels.
  • 05 Feb 2025 5:17 PM | Anonymous member (Administrator)

    The following announcement was sent by International Visits Committee of the American Association of Law Libraries, a sister organization of CALL:

    The American Association of Law Libraries’ Foreign, Comparative & International Law SIS (FCIL) has long recognized the need among members to gain experience in working with foreign legal information sources and to develop personal and professional relationships with law librarians around the world.

    In the past the FCIL International Visits Committee has had a list of opportunities for visits and exchanges and is currently in the process of updating it. 

    If your library or libraries that you know about are interested in hosting visits or exchanges with librarians and library students from other countries, please complete this survey: 

    https://uconn.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_bPZjLWwbpsWIVtc

    If you have any question or concerns, please contact David McFadden, FCIL International Visits Committee Chair at dmcfadden@swlaw.edu.

  • 13 Jan 2025 3:47 PM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit.

    Happy New Year.

    The winners of the 2024 Canadian Law Blog Awards (known as the Clawbies) were announced recently.

    The Clawbies exist to reward the best and most innovative Canadian blogs, podcasts, videos, legal newsletters, and other forms of online commentary.

    The Canadian Open Access Legal (COAL) Citation Guide put together by law librarians from across Canada, including many members of CALL, was recognized in the category for "Best Legal Papers, Reports, or eBooks of 2024".

    Congratulations! 

    Bonne année.

    Le texte français suit.

    Les lauréats des Prix des meilleurs blogues juridiques canadiens de 2024 (connus sous le nom des Clawbies) furent annoncés récemment.

    Les Clawbies existent pour reconnaître et célébrer les meilleurs blogues, balados, vidéos, infolettres et autres formes de commentaire en ligne dans le domaine juridique au Canada.

    Le Guide canadien de la référence juridique en accès libre (RJAL) créé par une équipe de bibliothécaires juridiques de toutes les régions du Canada, dont plusieurs membres de l'ACBD, a remporté un prix dans la catégorie des meilleurs rapports juridiques ou livres électroniques.

    Félicitations!

  • 18 Dec 2024 9:28 AM | Anonymous member (Administrator)

    The Membership Development Committee (MDC) met on November 25, 2024.

    We reviewed the Mentorship Program which was successfully restarted in the summer. Over 40 applications for the program were received, with a high number of mentor applicants being early career professionals.

    We were able to make over 20 mentor/mentee matches and four Peer-to-Peer matches. Peer-to-Peer match is a new feature of the Mentorship Program, connecting members who are in the same time of their career, to provide support and share ideas and information.

    The MDC also discussed MLIS and Library Technician student member outreach. This was a topic we have been exploring for a while, looking at how student outreach has changed over time and how to get contacts at library schools and speak to library students to share information about CALL and student membership.

    We considered how MDC can be involved in new member communications and provide information to new members about how to join committees and Special Interest Groups (SIGs) and provide some initial contact with CALL to welcome new members. We also brainstormed some exciting ideas for member recognition and we hope to share some more information about that with members in the new year!

    If you are interested in being involved in the Membership Development Committee please contact MDC co-chairs, Katherine Melville (KMelville [at] farris.com) and Beth Galbraith (BGalbraith [at] cwilson.com).


  • 12 Dec 2024 7:13 PM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit.

    The Committee to Promote Research is excited to promote the CALL/ACBD Research Grant this year. 

    This grant is designed to support members' research projects that need financial assistance.

    With a maximum award of $5,000, this opportunity empowers law librarians to delve deeper into their research pursuits and contribute to the field.

    Research Grant recipients are also invited to share their progress with the Committee and their methodologies, findings, and recommendations with the CALL/ACBD membership through a publication or presentation channel of their choice. 

    CALL/ACBD Research Grant applications are due on February 24, 2025.

    The Research Grant Application and more information may be found on the CALL website's Scholarships & Awards page. Past recipients of the Research Grant may be found in the Research Grant Data Bank.

    Questions about the Research Grant Application may be directed to Beth Galbraith or Dominique Garingan (Co-Chairs of the Committee to Promote Research). 

    Si vous êtes à la recherche de financement pour un projet de recherche, les demandes de bourse de recherche de l'ACBD doivent être déposées au plus tard le 24 février 2025.

    Le montant maximal de la bourse est de 5 000 $. Les renseignements, le formulaire de candidature et la liste des lauréat.e.s antérieur.e.s se trouvent sur le site Web de l'association.

    Toute question concernant la demande peut être adressée à Dominique Garingan ou Beth Galbraith (les coprésidentes du Comité pour promouvoir la recherche).

  • 17 Nov 2024 4:52 PM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit.

    CALL would like to welcome and introduce the successful candidate for the Volunteer Coordinator position.

    CALL/ACBD is looking forward to working with Vanessa Quiring in this new role.

    Vanessa Quiring is the Cheffe – Cataloguing and Library System at the CAIJ (Centre d’acces a l’information juridique) in Montreal.

    Vanessa has a Bachelor of Arts from the University of New Brunswick, a Master of Arts in History from the University of Manitoba, an Ontario Graduate Certificate in Libraries and Digital Technologies from Mohawk College and is currently completing a Master of Information Studies at McGill University.

    She has been an active member of the CALL/ACBD community serving on the Conference Planning Committee in 2022 and in Montreal (2024).

    She is most interested in issues of preservation and access to legal resources as well as issues regarding classification and cataloguing of Indigenous materials.

    L'ACBD tient à souhaiter la bienvenue et à présenter la candidate retenue pour le poste de coordonnatrice des bénévoles.

    L’association se réjouit de travailler avec Vanessa Quiring dans le cadre de ses nouvelles fonctions.

    Vanessa Quiring est Cheffe – Traitement documentaire et système bibliothèque au CAIJ, basé à Montréal.

    Elle détient un baccalauréat en arts (histoire) de l’université du Nouveau-Brunswick, une maîtrise en arts (histoire) de l’université du Manitoba, un Ontario Graduate Certificate (Libraries and Digital Technologies) de Mohawk College et poursuit présentement une maîtrise en sciences de l’information à l’université McGill.

    Elle est active dans la communauté du CALL/ACBD en tant que membre du comité organisateur de la Conférence de 2022 et de Montréal (2024).

    Elle est intéressée par les enjeux de la préservation et de l’accès aux ressources juridiques ainsi que la classification et la description des ressources autochtones.


  • 06 Nov 2024 5:55 AM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit.

    The CALL/ACBD 2025 Conference is taking place in Calgary, Alberta from May 25 to 28 at the Calgary Westin.

    Organizers are pleased to announce that CALL/ACBD is now accepting applications to present at the event.

    This years theme is "Moving Mountains Together – Déplacer des Montagnes Ensemble". Connection and collaboration between our members is the foundation of our shared profession and at this conference we are looking for English and French proposals on topics that reflect the diversity of our members expertise and explores the ideas and issues that frame our working lives but also provide a venue for us all to connect.

    Organizers are looking for a variety of proposals that fit in with the CALL Professional Pathways, speakers from different types of libraries and introductory and advanced coverage of topics.

    The deadline for applying is December 20, 2024. 

    Le congrès 2025 de l'ACBD aura lieu à Calgary, en Alberta, du 25 au 28 mai à l’hôtel The Westin Calgary.

    Les organisateurs sont heureux d’annoncer que l'association accepte maintenant les propositions de communications pour notre congrès annuel 2025.

    La thématique de ce congrès est « Moving Mountains Together – Déplacer des Montagnes Ensemble ». Les liens et la collaboration qui unissent nos membres constituent les fondations de la profession que nous exerçons.

    Dans le cadre du congrès, les organisateurs recherchent des propositions en français et en anglais portant sur des sujets qui reflètent la diversité de l’expertise de nos membres et qui explorent les idées et les questions qui guident notre vie professionnelle, tout en nous permettant de nous rapprocher.

    Ils recherchent des propositions variées qui correspondent aux parcours professionnels de l'ACBC, à savoir des communications présentées par des personnes œuvrant dans des bibliothèques de différentes natures, et couvrant des aspects élémentaires ou plus approfondis.

    La date limite de dépôt des propositions est fixée au 20 décembre 2024. 


  • 17 Oct 2024 4:43 PM | Anonymous member (Administrator)

    Hello.

    The CALL Private Law Library Special Interest Group met October 2 for the first meeting of the 2024-2025 session.

    This year we are going to focus on soft skills in private law libraries, and we started with reviewing statistics and data-driven decision making. These decisions can be as simple as which books to weed based on circulation statistics to as in-depth as which products to cancel based on little use.

    We welcomed a number of private law librarians for a rousing discussion on the use of stats, how we make decisions, how we report the statistics to our managing partner / C-level team / lawyers, and everything in between. 

    We ended with a round table, as we often do, and came up with some ideas for future sessions, including how private firms bill / don’t bill for online research, how to use the stats to inform new training sessions, and will AI ever be able to run stats for us? 

    We concluded with a call for private law librarians to volunteer with CALL’s mentorship program, which is making a comeback this year. If any CALL members are interested in participating, please see the Mentorship Program page.

    Marnie Bailey
    Manager, Knowledge Services
    Fasken Martineau DuMoulin LLP


  • 02 Oct 2024 3:43 PM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit.

    CALL/ACBD is accepting nominations for the 2025 Hugh Lawford Award for Excellence in Legal Publishing.

    The Canadian Association of Law Libraries has long had an annual award for excellent legal publishing. Some years ago, we renamed the award we present after Queens University Professor Hugh Lawford (1933-2009) to recognize his contributions to legal publishing in Canada.

    As a group of legal information specialists, our work depends on being able to access and share high-quality legal knowledge.

    We value innovation and this award is open to legal content in all information formats.

    The award honours a publisher (whether for-profit or not-for profit, corporate or non-corporate) that has demonstrated excellence by publishing a work, series, website, or electronic product that makes a significant contribution to legal research and scholarship.

    Members and non-members of CALL/ACBD are welcome to make nominations. Information about the process is available on our website

    Please send your nomination to National Office by January 31, 2025.

    L’ACBD/CALL accepte les mises en candidature pour le Prix d’excellence Hugh Lawford en édition juridique 2025.

    L’Association canadienne des bibliothèques de droit décerne depuis de nombreuses années un prix annuel pour souligner l’excellence en édition juridique. Depuis quelques années, nous avons renommé le prix que nous décernons en l’honneur du professeur Hugh Lawford de l’Université Queen’s (1933-2009) afin de reconnaître ses contributions à l’édition juridique au Canada.

    En tant que groupe de spécialistes de l’information juridique, notre travail repose sur notre capacité à accéder à des connaissances juridiques de haute qualité et à les partager.

    Nous avons à cœur l’innovation, et ce prix est ouvert au contenu juridique dans tous les formats d’information.

    Le prix est décerné à un éditeur (à but lucratif ou non, société ou autre) qui a fait preuve d’excellence en publiant un ouvrage, une série de textes, un site Web ou un produit électronique qui apporte une contribution importante à la recherche et l’aide juridiques.

    Les membres et les non-membres de l’ACBD/CALL sont invités à proposer des candidatures.

    Des renseignements sur le processus sont disponibles sur notre site Web. Envoyez les mises en candidature au bureau national avant le 31 janvier 2025.

  • 23 Sep 2024 5:53 PM | Anonymous member (Administrator)

    Le texte français suit.

    Honoured membership status is bestowed on a CALL/ACBD member who has made an outstanding contribution to the advancement of law librarianship.

    This honour is voted on by the membership at its Annual General Meeting (AGM). As noted in CALL/ACBD Bylaw 3.1(b), nominations for honoured membership shall be submitted to the immediate Past President for consideration of the Executive Board.

    Nominees deemed by the Board to have met the necessary criteria shall be awarded honoured membership if elected by a two-thirds vote at the next AGM.

    In terms of process, nominations must be sent to current Past President, Yemisi Dina, by November 1, 2024.

    The nomination should include a brief description of the individual's career, with particular emphasis on their contribution to the Association (where relevant) and to the profession at large. It should also, where possible, provide the names and contact information of persons wishing to support the nomination, offer testimonials, or related materials.

    The submission of supporting materials (e.g. letters of support) for the Executive Board’s consideration in reaching a decision to recommend to membership may be sent after November 1, 2024.

    Le statut de membre honoraire est accordé à un membre de l’ACBD/CALL qui a apporté une contribution exceptionnelle à l’avancement de la bibliothéconomie juridique.

    Cet honneur est entériné par les membres lors de l’assemblée générale annuelle (AGA). Tel qu’il est indiqué au paragraphe 3.1(b) des Statuts de l’ACBD/CALL, les candidatures au statut de membre honoraire doivent être transmises au président sortant aux fins de considération par le Conseil exécutif.

    Les candidat.e.s dont le Conseil exécutif estime qu’ils répondent aux critères se verront attribuer le statut de membre honoraire s’ils obtiennent les deux tiers des voix exprimées par les membres à la prochaine AGA.

    En ce qui a trait à la procédure, les candidatures doivent être envoyées au président sortant actuel, Yemisi Dina, avant le 1er novembre 2024.

    La candidature doit être accompagnée d’une brève description de la carrière de la personne, en mettant l’accent sur sa contribution à l’Association (le cas échéant) et à la profession dans son ensemble. Dans la mesure du possible, elle doit également comprendre le nom et les coordonnées de personnes souhaitant soutenir la candidature, offrir des témoignages ou de la documentation connexe.

    Les documents d’accompagnement (p. ex., les lettres de soutien) qui seront examinés par le Conseil exécutif pour décider de recommander la candidature aux membres peuvent être envoyés après le 1er novembre 2024.

<< First  < Prev   1   2   3   4   5   ...   Next >  Last >> 
Please send comments or questions to office@callacbd.ca - © 1998-2018 Canadian Association of Law Libraries
1 Eglinton Avenue East, Suite 705, Toronto, ON     M4P 3A1   647-346-8723
This website is best viewied in Firefox or Google Chrome.
Powered by Wild Apricot Membership Software